Övertrött?

05.12.2021

Händer det dig ibland eller ofta att du inte somnar för natten?  Du vänder och vrider på dig, tankarna kommer snabbare och blir oftast mer katastrof tankar. Det är inte lätt. Men det är faktiskt lika bra att sluta tvinga kroppen att somna, kliva upp och istället ta till lugnande metoder. Det finns en uppsjö av tips att ta till.  Men det gäller att få bort alla frågor i huvudet, om så är fallet kan man skriva ner de. Ta chamomill te som är lugnande. Sök upp en skön avslappningsövning på youtube. Andas medvetet. 

Se till att du håller dig varm om fötterna och resten av kroppen. När du är överspänd o trött så blir det svårare för kroppen att reglera kroppstemperaturen. Har du magnesium så ta 400 mg det stödjer CNS o får musklerna att slappna av. 

  ♡

Hjärnans komplexa neurofysologi kräver pauser under uppgifter och koncentration dagtid. Men om du hela tiden utsätter den för nya intryck och information bombarderas den och kan bli överbelastad. Resultatet blir, enligt Dr. Ramlakhan, att hjärnan går in i vad man kan kalla ett överlevnadsläge. Ett läge som betyder att den antar att något dåligt är påväg att hända. Då pumpar den därav ut adrenalin i kroppen. Vanligt är också att suget efter söta saker ökar. Detta eftersom det, rent kemiskt, ger hjärnan en quick fix av energi.

 Sker detta vid upprepade tillfällen blir hjärnan inställd på att alltid vara alert och redo för nya saker. Den stänger gradvis ner förmågan att ta en paus eller att kunna vila. Något som kommer göra det svårt för dig att somna på kvällen. Det är nästan som att vi slutligen förlorar förmågan att kunna släppa taget. Och detta är en av de viktigaste förmågorna för att överhuvudtaget kunna somna.


Har du problem med sömnen vill jag be dig kontakta mig så ser jag vad just du behöver för att bli hjälpt. Vänta inte för länge!! Det kan bli andra biverkningar och symtom i kroppen. ♡


#trötthet #sömnbrist #övertrött #påhögvarv  


Tveka inte att kontakta mig för frågor & funderingar♡

Skriv din e-post i rutan. Då skickas formuläret till mig och jag kontaktar dig så fort jag kan ♡
Godkänd för F-skatt  & Friskvård 
© 2018 Brunnskogs-Hälsan
Skapad med Webnode Cookies
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång